XII MIĘDZYNARODOWE WARSZTATY PERKUSYJNE Warszawa, 1-10 sierpnia 2024

XIII MIEDZYNARODOWE WARSZTATY PERKUSYJNE, WARSZAWA 2024

Warszawa, 1 – 10 sierpnia 2024

Organizatorzy:

Współorganizator: „MIDO” Dorota Szulc s.c.

Dyrektor Artystyczny: dr hab. Stanisław Halat

Zapisy na warsztaty online poprzez formularz elektroniczny formularz zgłoszeniowy na stronie Fundacji www.muzykatalentpasja.pl. Termin nadsyłania zgłoszeń 20.VII.2024 r. Informacje będą udzielone telefonicznie po kontakcie na nr. 515 345 019. Regulamin jest zamieszczony na stronie internetowej Fundacji.

Celem warsztatów jest rozwijanie umiejętności, zapoznanie się z nowymi technikami gry na instrumentach perkusyjnych, rozszerzenie i pogłębianie perkusyjnego repertuaru solowego i zespołowego, wyrównywanie szans dla uczniów szkół muzycznych z mniejszych ośrodków.
Warsztaty są doskonałym źródłem edukacji muzycznej dzieci i młodzieży. Każdorazowo modyfikowany program Warsztatów rozwija zainteresowania oraz doskonali umiejętności uczestników.
Ważnym zadaniem warsztatów jest podnoszenie poziomu gry uczniów klas perkusji szkół muzycznych I i II stopnia, wymiana myśli dydaktycznej, aktywizacja środowiska w celu zapoznania się ze zdobyczami i osiągnięciami w zakresie technik wykonawczych, interpretacji i literatury perkusyjnej.

Program warsztatów: zaplanowane są lekcje indywidualne prowadzone na instrumentach perkusyjnych zapisanych w podstawach programowych szkolnictwa artystycznego oraz lekcje zespołowe.
Program warsztatów obejmuje naukę i doskonalenie gry na następujących instrumentach perkusyjnych:

  • werblu,
  • kotłach,
  • ksylofonie,
  • marimbie,
  • wibrafonie,
  • zestawie jazzowym i multiperkusyjnym, 

oraz w zakresie gry zespołowej:

  • uczestnictwo w różnych konfiguracjach instrumentalnych (idiofony i membranofony)
  • grupy marszowe /tarabaning/,
  • bodypercussion,
  • teatr instrumentalny

Praca w ramach zajęć warsztatowych koncentrować się będzie na realizacji tradycyjnego, współczesnego i nowego, zarówno solowego jak i zespołowego repertuaru perkusyjnego.
Uczestnicy warsztatów poprzez udział w lekcjach indywidualnych i grupowych (zespołowych w różnych konfiguracjach instrumentacyjnych) mają sposobność poznania technik i metod wykonawczych w grze na instrumentach zapisanych w podstawach programowych szkół muzycznych I i II stopnia. Dziesięciodniowy maraton perkusyjny pozwala uczestnikom na udział w kilkunastu lekcjach indywidualnych z różnymi specjalistami, daje to podstawę do oceny poziomu gry ucznia oraz zalecenia do dalszej pracy, podparte metodyką nauczania.

Wszyscy uczestnicy warsztatów biorą udział w zajęciach orkiestry perkusyjnej w ramach, których opracowywany jest program oparty na rytmach samby batucada, prezentowany w oprawie choreograficznej na wyjątkowym, pełnym ekspresji rytmicznej koncercie.

Końcowym efektem warsztatów jest prezentacja estradowa, stanowiąca radość pokazania rezultatów pracy. Jest także nagrodą za dobrze przygotowany program i zachętą do dalszej pracy nad doskonaleniem gry na instrumentach perkusyjnych. W koncercie finałowym uczestnicy będą mogli zaprezentować utwory opracowane podczas warsztatów pod kierunkiem wybitnych profesorów. Uczniowie będą prezentować utwory solowe i zespołowe przygotowane podczas warsztatów.

Dzienny harmonogram warsztatów od 1 do 10 sierpnia przedstawia się następująco:

  • godz. 10.00 – 13.15 – zajęcia indywidualne,
  • godz. 15.00 – 15.45 – zajęcia indywidualne,
  • godz. 16.00 – 18.00 – zajęcia zespołowe.

Nie planuje się zajęć dla każdego uczestnika w pełnym podanym powyżej harmonogramie. Dokładny plan zajęć dla każdego uczestnika zostanie opracowany po zakończeniu zapisów. Wtedy będzie znany wiek uczestnika i poziom umiejętności co jest podstawą do ułożenia planu poszczególnych lekcji. Zajęcia są profilowane według wieku uczestników i poziomu gry, a repertuar dopasowany do ich umiejętności wykonawczych. Spersonalizowany plan zajęć na dzień następny zostanie wywieszony na tablicy informacyjnej każdego dnia warsztatów do godziny 12.00.

Planowane są następujące koncerty:

  • Koncerty solowe perkusistów
  • Koncert plenerowy Batucada
  • 10.08 – Koncert finałowy warsztatów

Zakładane rezultaty które zostaną zrealizowane w trakcie warsztatów:

  • Konsultowanie, opiniowanie i ukierunkowanie umiejętności uczestników przez wybitnych wykładowców.
  • kompleksowa nauka gry na instrumentach perkusyjnych mających zastosowanie we współczesnym wykonawstwie
  • doskonalenie warsztatu oraz poznawanie technik wykonawczych na poszczególnych instrumentach perkusyjnych
  • prezentacja utworów solowych przygotowanych przez uczestników i udoskonalanych na lekcjach podczas warsztatów
  • Zapoznanie z bogatym zestawem instrumentów perkusyjnych z nauka gry na nich.
  • Korekta i uzupełnienie wiedzy muzycznej oraz warsztatu gry uczestników.
  • Nauka umiejętności zespołowego muzykowania o różnym instrumentarium.
  • Nauka improwizacji w grze na wibrafonie i zestawie jazzowym.
  • Doskonalenie nauki gry techniką czteropałkową lateralną i blokową na marimbie i wibrafonie.
  • zapoznanie się z utworami z dziedziny body percussion/ podstawy harmonii jazzowej.
  • Zawieranie nowych muzycznych i ludzkich przyjaźni wśród uczestników.
  • Możliwość poznania nowych utworów oraz prezentacji wcześniej przygotowanych utworów na koncertach i audycjach.
  • Zainspirowanie młodzieży w kierunku zgłębiania wiedzy i doskonalenia warsztatu gry.

Kadrę dydaktyczną stanowić będą wykładowcy o najwyższych kwalifikacjach zawodowych, jurorzy ogólnopolskich przesłuchań i konkursów perkusyjnych, reprezentujący różne polskie i zagraniczne ośrodki akademickie:

prof. dr hab. Stanisław Skoczyński – UMFC w Warszawie

Muzyk perkusista specjalizujący się w wykonaniach muzyki współczesnej. Ma na swoim koncie szereg prawykonań utworów na instrumenty perkusyjne, niektóre powstały z inspiracji muzyka, wiele posiada dedykacje dla tego wykonawcy. W jego reper­tu­arze znaj­dują się nie­mal wszyst­kie dzieła napi­sane na per­ku­sję solo. Specjalizuje się w interpretacji dzieł pisanych na duże instrumentarium perkusyjne multiplepercussion oraz teatru instrumentalnego. Wielokrotnie koncertował na Festiwalu „Warszawska Jesień” i na Warszawskich Spotkaniach Muzycznych i innych festiwalach muzyki współczesnej. Jest soli­stą Pol­skiej Orkie­stry Radio­wej w War­sza­wie oraz współzałożycielem pierwszego powojennego zespołu perkusyjnego War­szaw­ska Grupa Per­ku­syj­na. Wykłada na licz­nych kur­sach, semi­na­riach i kon­gre­sach per­ku­syj­nych oraz uczelniach polskich i zagranicznych. Posiada tytuł pro­fe­so­ra klasy per­ku­sji w Uni­wer­sy­te­cie Muzycz­nym Fry­de­ryka Cho­pina w War­sza­wie. Jego absol­wenci to wielu uznanych dzisiaj muzyków grających różne gatunki muzyki, od dawnej, po jazzową i współczesną, oraz wykładających w uczelniach polskich i zagranicznych. Prowadzi obszerną działalność promującą i popularyzującą muzykę perkusyjną. Jest inicjatorem wielu festiwali, konkursów z tej dziedziny.

prof. dr hab. Jacek Wota – AM we Wrocławiu

Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy koncertował w Polsce, w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii i Korei Południowej. Dokonał światowych i polskich prawykonań utworów na perkusję, występował na renomowanych festiwalach muzycznych, nagrywał dla rozgłośni radiowych, stacji telewizyjnych i firm fonograficznych. Obok działalności artystycznej prowadzi aktywną działalność pedagogiczną. Był promotorem i recenzentem przewodów doktorskich, opiniował postępowania habilitacyjne oraz o nadanie tytułu naukowego profesora sztuk muzycznych. Jest regularnie zapraszany do udziału w pracach jury krajowych i międzynarodowych konkursów perkusyjnych, bierze udział jako wykładowca w kursach mistrzowskich, warsztatach, seminariach i kongresach perkusyjnych w kraju i za granicą. Od 1989 roku jest członkiem Zarządu Głównego Towarzystwa Sztuki Perkusyjnej z siedzibą w Warszawie, gdzie obecnie pełni funkcję wiceprezesa oraz członkiem Percussive Arts Society (Polish Chapter) z siedzibą w USA.

dr hab. Stanisław Halat – UMCS w Lublinie

Muzyk, perkusista, kompozytor, aranżer, profesor w Instytucie Muzyki UMCS w Lublinie na kierunku Jazz i Muzyka Estradowa i Edukacja Muzyczna. Jest autorem podręcznika gry na perkusji pt. „Graj profesjonalnie” oraz ponad 200 kompozycji na instrumenty perkusyjne i zespoły kameralne. Był członkiem Warszawskiej Grupy Perkusyjnej, z którą występował na festiwalach muzyki współczesnej, m. inn.  Wratislawia Cantans, Warszawska Jesień, Inventionen w Niemczech. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskich Warsztatów Perkusyjnych organizowanych oraz Międzynarodowych Warsztatów Perkusyjnych organizowanych od roku 2019 w Warszawie.  W latach 1981-1993 był muzykiem Orkiestry PRiTV w Warszawie, współpracował z Orkiestrami Filharmonii Narodowej, Sinfonii Varsovii, Sinfonii Viva i Polskiej Orkiestry Radiowej. Jest członkiem tria Fryderyka Babińskiego i liderem kwartetu jazzowego. Na zlecenie CEA przygotował podstawę programową dla przedmiotu perkusja w szkole muzycznej II stopnia. Jest autorem kompozycji i całości aranżacji płyty Szymanowski Percussion Ensemble wydanej w roku 2019. W roku 2021 z kwartetem jazzowym nagrał album jazzowy Amity, na którym znalazło się 8 autorskich kompozycji. Jest jurorem przesłuchań i konkursów klas perkusji szkół muzycznych I i II stopnia organizowanych przez CEA. W działalności naukowej zajmuje się relacjami metro-rytmicznymi i ich zastosowaniem w grze zespołowej. W metodyce nauczania oprócz koordynacji ruchowej i technik wykonawczych stosuje szeroką paletę stylistyczną zawierającą elementy i gatunki stylu jazzowego, funk, fusion, afro-cuban, afro-brazilian, big-band i naukę gry szczotkami.    

dr hab. Karol Szymanowski – AM w Bydgoszczy

Czołowy polski wibrafonista jazzowy, kompozytor, aranżer, pedagog. Jest laureatem wielu nagród w konkursach jazzowych w Polsce i w Europie. Prowadzi ożywioną działalność koncertową głównie z repertuarem muzyki jazzowej, współpracuje także z zespołami bluesowymi i grupami wykonującymi muzykę etniczną. Jest autorem sześciopałkowej techniki gry na wibrafonie, która umożliwia prezentację gatunków muzycznych wcześniej dla wibrafonistów niedostępnych. Ponadto jest pomysłodawcą rozszerzenia skali wibrafonu poprzez połączenie go z najniższą oktawą marimby, co – dzięki współpracy z francuską firmą Bergerault – zaowocowało powstaniem instrumentu Bass Vibe. Karol Szymanowski prowadzi działalność dydaktyczną jako profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a także jako wykładowca mistrzowskich kursów podczas renomowanych festiwali muzycznych oraz kursów perkusyjnych organizowanych na całym świecie (Niemcy, Belgia, Holandia, Hiszpania, Chiny). Publikacje:

  • Sześciopałkowa technika gry na wibrafonie – metoda Karola Szymanowskiego (2007)
  • Struktury akordowe w grze wibrafonisty jazzowego – czterodźwięki (2011)
  • Wibrafon jako instrument harmoniczny w zespole jazzowym (2012)
  • Etiudy akordowe na wibrafon (2014)
  • Polskie kolędy i pastorałki na wibrafon solo cz. I (2017)
  • Polskie kolędy i pastorałki na wibrafon solo cz. II (2018)

dr Tomasz Arnold – AM w Krakowie

Jest aktywnym wykonawcą solowym, kameralnym i orkiestrowym, specjalizującym się w: marimbie. Koncertował jako solista i kameralista w USA, Polsce, Niemczech, Francji, Bułgarii, Litwie, Chinach i Meksyku. Jest członkiem-założycielem zespołu Arnold & Fraczek Percussion Duo oraz liderem sekcji perkusyjnej i kotlistą Filharmonii Krakowskiej. Jest także aktywnym kompozytorem, a jego muzyka była wykonywana i nagrywana przez takie zespoły jak: Arditti Quartet, Ensemble Pamplemousse, Mivos Quartet, Eastman Percussion Ensemble, Mantra Percussion i wiele innych. Jego muzyka gościła w wielu renomowanych salach koncertowych na całym świecie.

dr Gregor Daszko – Herrenberg Percussion Ensemble, Niemcy

Studiował na Uniwersytecie Muzycznym w Stuttgarcie na kierunku perkusja. Dyplomowany nauczyciel muzyki i absolwent orkiestry. Doktorat artystyczno-naukowy w zakresie muzyki nowej na wibrafonie na Uniwersytecie Muzycznym we Wrocławiu. Stypendium na kursie mistrzowskim w Hiszpanii oraz szkolenie w zakresie gry na perkusji afro – kubańskiej w Hawanie na Kubie. Pracuje jako solista I perkusista z Orkiestrą Kameralną w Stuttgarcie I Orkiestrą Symfoniczną. Wykładowca na międzynarodowych warsztatach. Członek jury stanowego i federalnego ds. muzyki młodzieżowej

mgr Andrzej Kaczmarczyk – SM im. St. Wiechowicza w Krakowie

Muzyk Filharmonii Krakowskiej, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej, nauczyciel klasy perkusji w Szkole Muzycznej im. Stanisława Wiechowicza w Krakowie, specjalista nauczania początkowego, odnosi sukcesy pedagogiczne. Od kilku lat jego pasją stała się muzyka brazylijska a szczególnie energetyczna Samba Batucada wykonywana na oryginalnych instrumentach perkusyjnych. Doświadczenie zdobywa ucząc się u najlepszych Mestre w dziedzinie Samby Batucady Carioca granej w Rio de Janeiro: Nilo Sérgio – Diretor de Bateria z G.R.E.S. Portela, Orlando de Oliveira – Diretor de Tamborim z G.R.E.S. Acadêmicos da Rocinha i G.R.E.S. São Clemente. Od trzech lat dzieła w Krakowie założona przez niego Szkoła Samby „Sorrir Por Favor. Andrzej Kaczmarczyk jest inicjatorem wprowadzenia batucady do programu nauczania w Szkołach Muzycznych I i II stopnia.

Andrei Verishka – Lithuanian State Symphony Orchestra

Wybitny pedagog. Był wykładowcą klasy perkusji szkoły muzycznej w Mińsku. Prowadzi działalność solistyczną. Występował w Polsce na Festiwalu Crossdrumming, prowadzi kursy i warsztaty perkusyjne. Obecnie współpracuje z Lithuanian State Symphony Orchestra

Sylwia Żytyńska – AM w Bazylei, Szwajcaria

Studiowała fortepian, wiolonczelę i perkusję w Polsce i Szwajcarii. Przez ponad dziesięć lat była stałym członkiem „Ensemble 13” w Karlsruhe, a także wykonywała liczne koncerty w duecie ze skrzypkiem Egidiusem Streiffem oraz z kwartetem „e-motion”. Od piętnastu lat intensywnie pracuje nad improwizacją w ramach tria „selbdritt”. W 1991 roku jej szczególne zainteresowanie teatrem muzycznym, nową muzyką i performansami doprowadziło ją do festiwalu „Neue Musik Rümlingen”, gdzie od tamtej pory jest członkiem zespołu programowego. Uczy gry na perkusji w Musik AkademieBasel. Jest współzałożycielką i dyrektorem artystycznym stowarzyszenia edukacji muzycznej Zuhören Schweiz.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących ze środków Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz Centrum Edukacji Artystycznejj.

Do pobrania